“ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΤΟ ΠΡΩΗΝ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΓΚΟΝΟΥ” – “ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΔΗΜΟΥ ΦΥΛΗΣ”
Η δικηγορική μας εταιρεία «Νικόλας Κανελλόπουλος – Χαρά Ζέρβα & Συνεργάτες (NKLAW FIRM» έχει τη χαρά και την τιμή να είναι Νομική Σύμβουλος σε δύο εμβληματικά έργα ανάπτυξης logistics, του «Εμπορευματικού Κέντρου στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου» και του «Επιχειρηματικού Πάρκου Δήμου Φυλής».
Το πρώην στρατόπεδο «Γκόνου» είναι ιδιοκτησίας του Υπουργείου Οικονομικών και έχει παραχωρηθεί κατά χρήση στη ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ. Το ακίνητο εκτείνεται σε 672 στρέμματα και βρίσκεται στη δυτική είσοδο της πόλης σε απόσταση 8 χλμ. από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Σήμερα βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο οι διαδικασίες για το νέο εγχείρημα αξιοποίησής του, υπό την αιγίδα του ΤΑΙΠΕΔ και της μονάδας ωρίμανσης έργων – PPF με σκοπό τη μετατροπή του ακίνητου στο μεγαλύτερο κέντρο logistics της Βόρειας Ελλάδας. Το PPF έχει αναλάβει να ολοκληρώσει μια λίστα εκκρεμοτήτων, όπως βέβαια και να προχωρήσει στον διαγωνισμό για λογαριασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ, που είναι κύριος του έργου. Για την ωρίμανση και ανάπτυξη του εν λόγω ακινήτου θα διερευνηθεί και θα επιλεγεί το κατάλληλο πλαίσιο ανάπτυξης και πολεοδομικό εργαλείο, όπως θα προκύψει από τον τεχνικό και νομικό έλεγχο του ακινήτου, καθώς και από την χρηματοοικονομική αξιολόγηση των σεναρίων ανάπτυξης. Οι διαδικασίες νομικής και τεχνικής ωρίμανσης βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, ενώ είναι θέμα ολίγων μηνών η δημοσίευση Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος. Μέχρι πρότινος το ακίνητο δεν είχε συγκεκριμένες χρήσεις γης, ενώ εντός της έκτασης υπήρχε πολεμικό υλικό που απομακρύνεται. Οι βασικές χρήσεις θα περιλαμβάνουν ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου με πολεοδόμηση, πάρκου logistics και μεταποίησης και τη δημιουργία ζώνης ελεύθερου εμπορίου, χρήσεις που ενδείκνυνται, για την αξιοποίηση της έκτασης που βρίσκεται σε προνομιακό σημείο, 8 χλμ. από το λιμάνι Θεσσαλονίκης, 5,5 χλμ. από τη ΒΙΠΕ Σίνδου κ.α.. Για την ολοκλήρωση του έργου εκπονούνται ήδη τοπογραφικές και πολεοδομικές μελέτες για τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις για την πρόσβαση σε οδικό δίκτυο και το σιδηροδρομικό δίκτυο, την απομάκρυνση πολεμικού υλικού, την πολεοδομική οργάνωση του Επιχειρηματικού Πάρκου καθώς και για το Επιχειρηματικό Σχέδιο, προκειμένου να προχωρήσει η έκδοση όλων των απαραίτητων αδειών και η διενέργεια του διαγωνισμού για την παραχώρηση του ακινήτου σε ιδιώτη επενδυτή.
Το ύψος της επένδυσης θα μπορούσε να ανέλθει σε εύρος μεταξύ 120 και 240 εκατ. ευρώ, αναλόγως των τελικών χρήσεων και του μίγματος που θα προκριθεί.
Με την από 20.04.2022 απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας το έργο «Μετεγκατάσταση μεταφορικών επιχειρήσεων από την περιοχή του Ελαιώνα σε οικόπεδο του Δήμου Φυλής» εντάχθηκε στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ν. 4799/2021 και ορίστηκε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. ως φορέας ωρίμανσης, διενέργειας της διαγωνιστικής διαδικασίας και παρακολούθησης της εκτέλεσης των συμβάσεων σε σχέση με το έργο.
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ ωρίμασε και ολοκληρώνει τις διαδικασίες δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού για την ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση με σύμβαση παραχώρησης Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής.
Ο Παραχωρησιούχος θα αναλάβει το σύνολο των απαιτούμενων ενεργειών, μελετών και εργασιών, για την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου και των τυχόν συνοδευτικών και λοιπών έργων όπως αυτά θα καθοριστούν κατά τη διαδικασία έγκρισης ανάπτυξης του Επιχειρηματικού Πάρκου, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 4982/2022 και των λοιπών κείμενων διατάξεων.
Το Επιχειρηματικό Πάρκο του Δήμου Φυλής σχεδιάζεται να αξιοποιηθεί ως ένας σύγχρονος υποδοχέας επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και λειτουργιών εφοδιαστικής αλυσίδας. Θα αποτελέσει ένα σύγχρονο εθνικό κέντρο μεταφορών και «logistics» που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσματικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών, από και προς την Αττική και όλες τις περιφέρειες της χώρας. Παράλληλα θα παρέχει ευκαιρίες ενσωμάτωσης πρόσθετων υπηρεσιών «logistics», υπηρεσιών διεθνούς διαμεταφοράς, καθώς και συμπληρωματικών υποστηρικτικών υπηρεσιών σε συμμόρφωση με τις προβλεπόμενες χρήσεις.
Η χρηματοδότηση του Έργου Παραχώρησης θα βαρύνει αποκλειστικά τον Παραχωρησιούχο, ο οποίος θα αναλάβει και τους κινδύνους που σχετίζονται με την εκτέλεση του Έργου Παραχώρησης και ιδίως τον λειτουργικό κίνδυνο που συνδέεται με την εκμετάλλευση του Έργου Παραχώρησης.
H A’ Φάση του διαγωνισμού ολοκληρώνεται με την αξιολόγηση των υποβληθέντων φακέλων από τα πέντε (5) επιχειρηματικά σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον στο πλαίσιο του Διαγωνισμού και την προεπιλογή των υποψήφιων που θα συνεχίσουν στη Β’ Φάση, η οποία αποτελείται από τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και την υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών.
Το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής, συνολικής επιφάνειας περί τα 437 στρέμματα θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, καινοτόμο και πράσινο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσματικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών. Το Πάρκο θα σχεδιαστεί με σκοπό να φιλοξενήσει αποτελεσματικά τις επιχειρησιακές δραστηριότητες διαχείρισης φορτίων, μεταφόρτωσης, διανομής και μεταφοράς που σήμερα λαμβάνουν χώρα, κατά κύριο λόγο στην ευρύτερη περιοχή του Ελαιώνα.
Παράλληλα, το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής θα αναβαθμίσει την περιοχή της Δυτικής Αττικής, θα ενισχύσει την τοπική ανάπτυξη και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά την περίοδο κατασκευής, όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας αυτού.
Η κατασκευή και λειτουργία του Εμπορευματικού Κέντρου στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, σε συνδυασμό με το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής και το Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου, θα αποτελέσει ένα πρωτοποριακό έργο, καθιστώντας την χώρα σε πύλη εμπορευματικών μεταφορών διεθνούς εμβέλειας. Με την ολοκλήρωση του έργου η Ελλάδα θα διαθέτει ένα πιο δυναμικό και σημαντικό κλάδο logistics, ο οποίος παίζει κρίσιμο ρόλο στην οικονομία της χώρας και στην ευρύτερη περιοχή και θα βοηθήσει σημαντικά στην ανάπτυξη του Διεθνούς Εμπορίου, στις διασυνοριακές συνεργασίες και στην περαιτέρω ενίσχυση της Ελλάδας ως κόμβου logistics στην Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια.